IPM:
Annak ellenére, hogy az ember mindig is szeretett volna segítséget kapni
sorsfordító döntései meghozatalához, maga a döntéselmélet mégis fiatal
tudomány…
R.
T.: És még napjainkban is alakulóban van. Az igazi fejlődéshez szükség
volt az informatika kellő megerősödésére, ami az utóbbi 10-15 évre tehető.
Számítógépek s megfelelő szoftverek nélkül ugyanis lehetetlen lenne az
egyes problémákhoz tartozó tengernyi információt átlátni és megfelelően
feldolgozni. Persze az informatika a döntéselmélet számára csak egy a segédtudományok
közül, hiszen a pszichológia, a matematika, a közgazdaságtan és a társadalomtudományok
ismerete is mind elengedhetetlen hozzá...
IPM:
Végül is mivel foglalkozik a döntéselmélet?
R. T.: Természetesen
a döntésekkel. Egyénivel és csoportossal is. Kutatócsoportunk a tudomány
egy részterületét, a többszempontú, csoportos döntéseket vizsgálja. Ennek
lényege, hogy több alternatíva birtokában, több szempont alapján, adott
döntéshozói körnek kell segítséget nyújtani az optimális megoldás vagy
megoldások kiválasztásához. Vegyünk egy egyszerűnek tűnő példát! Egy család
házat szeretne venni, de képtelenek kiválasztani a legmegfelelőbbet. E
probléma megoldására készülhet döntési modell, amihez az első lépés mindig
a cél pontos meghatározása. Ez jelen esetben a legmegfelelőbb ház kiválasztása
a rendelkezésre álló erőforrások alapján.
A cél határozza meg a szóba
jöhető alternatívákat és a szempontokat is. Ilyen szempont például az ár,
az alapterület, a megközelíthetőség, a zöldterület közelsége, az infrastruktúra
stb. Látható, hogy számos, olykor egymásnak ellentmondó szempontot kell
figyelembe venni, ami egyébként a döntési problémák egyik jellemzője. A
döntéshozói kör itt az anya, az apa és a gyerekek. Persze nem biztos, hogy
a gyerekek véleménye minden szempontnál figyelembe vehető. Ezért fontos
a döntéshozók szavazóereje, az, hogy egyes szempontokban a véleményük milyen
mértékben számít. És a szempontokat súlyozni kell, hogy különbséget lehessen
tenni a nagyon, a közepesen és a kevésbé fontosak között. Ráadásul a szempontok
mértékegysége különböző lehet. Mivel a döntéshozatal során az alternatívákat
a szempontok szerint értékelni kell, ezért előre meg kell adni az értékelések
módját, úgy hogy az értékelések és súlyozás öszszegzése után az alternatívák
értelmes rangsorát kapjuk. A döntéstámogató szoftverek lehetőséget adnak
a döntési modellek kényelmes felépítésére és megoldására. Hangsúlyozzuk,
hogy itt döntéstámogatásról van szó, ezért a megoldás csak javaslat. A
döntés joga és felel?ssége, esetünkben, a családé.
IPM:
A szempontoknál maradva, tehát vannak objektívek és szubjektívek. Mindkettőt
be tudják építeni a modellbe?
R.T.:Természetesen,
és szükséges is, mert értelmes döntés elképzelhetetlen az egyik vagy másik
nélkül. Objektív szempontok esetén számszerűsített adatokat kell beszerezni.
A szubjektív szempontok
szerinti értékelésekhez pedig szakembereket vagy szakembercsoportokat kell
felkérni, gyakran többet is, mert ma már ritka, hogy valaki minden részterülethez
ért. Sőt, az esetek többségében a szempontrendszer kialakítása is az ő
segítségükkel történik.
IPM:
Európában Belgium és Franciaország e tudomány bölcsője, és ezért használata
fokozatosan elterjedt az Európai Unióban is, de Amerikában szintén dinamikusan
fejlődik. Tudományos megközelítésében milyen különbséget jelent az, hogy
a döntési kultúra eltér a két kontinensen?
R.T.: Amerikában
a döntés során mérlegelnek a döntéshozók, és azt határozzák meg, hogy két
lehetőség közül melyik előnyösebb vagy előnytelenebb. Ezzel szemben, az
Európában elterjedt döntésmechanizmusra inkább az osztályzás a jellemző.
Az amerikai módszertan lényege az úgynevezett páros összehasonlítás. Ez
azt jelenti, hogy az alternatívákat különböző szempontok alapján, páronként
mérik össze. Például, ha autóvásárlás a cél, és két márka közül kell választani,
kiválasztják szempontként az árat, a színt, a biztonságot és a fogyasztást,
majd a döntéshozók minden szempont szerint értékelik, melyik márka hányszor
jobb a másiknál. Például "A" márka ára másfélszer kedvezőbb, de a biztonsága
csak fele annyi, mint "B"-é. Végül a páronkénti összehasonlítások értékeit
összesítik, és így egy rangsort kapnak. Látható, hogy a döntéshozó végig
részt vesz a döntési folyamatban, hiszen ő generálja a súlyokat, és ő végzi
az összehasonlításokat is. Szemben az európai módszertannal, ahol a súlyokat
szintén a döntéshozó adja meg, de az alternatívák szempontok szerinti értékelése
hasznossági függvények segítségével történik. Pontosabban, hat előre megadott
függvény valamelyikével, mely függvényt szintén a döntéshozó választja
ki. Mivel itt a döntéshozó sokkal kevésbé vesz részt a döntéshozatalban,
ezért a súlyok interaktív módon is megadhatók. Ez azt jelenti, hogy változtathat
az eredeti súlyokon, így több lehetőséget is megvizsgál. A módszer atyja
szerint olyan ez, mint amikor a repülőgép pilótája próbálgatja a botkormányt,
és a gép arra repül, amerre éppen irányítja. Az általunk, az MTA SZTAKI-ban
kidolgozott WINGDSS elnevezésű módszertan és szoftver a kettőt ötvözi.
A súlyokat a döntéshozók
adják meg számszerűsítve, vagy páros összehasonlítással. Az alternatívák
kiértékelésére hasznossági függvényeket használunk, de szemben az európai
hat függvénnyel, azok mindig az adott problémától függenek. De ezenfelül
van még egy lényeges eltérés.
A döntéshozók szavazóereje
- tudomásom szerint - csak a mi módszertanunkban van figyelembe véve.
IPM:
A három közül melyik a leghatékonyabb?
R.T.: Nincs univerzálisan
üdvözítő módszer, mindig az aktuális problémától függ, hogy melyiket célszerű
alkalmazni.
IPM:
Közel száz, igen különböző döntéselméleti probléma megoldásában vett részt
külföldön és itthon is. Van kedvence?
R.T.: Eddig az egyik
legszebb és legbonyolultabb munkánk a 4-es metró nyomvonal-változatainak
összehasonlító értékelése volt. A 4-es metró előzetes környezeti hatástanulmány
hiánypótlásának részeként - ami a Gellért-hegyi karsztvizet is érintette
-, Verrasztó Zoltán környezetvédelmi szakmérnök együttműködésével és
a döntéstámogatás modern
matematikai eszközeinek felhasználásával 12 nyomvonal-alternatívát értékeltünk
16 digitális térképre alapozott szempont figyelembevételével és 15 szakértő
közreműködésével. Szempont volt a levegő minőségének változása, a talajvíz,
a rétegvíz és a karsztvíz érintettsége, zöldfelületek és parkok veszélyeztetettsége,
építészeti-régészeti örökség és védendő objektumok, a műszakilag veszélyeztetett
épületek, zajhatások, rezgési hatások, az érintett lakosság egészségi állapota
és a tömegközlekedési igények kielégítése. A szempontok nagy részét mi
javasoltuk a szakértőkkel történt egyeztetések után. A fő nehézséget
a döntési modell digitális
térképi technikával történő felépítése és megoldása jelentette. Minden
alternatívát minden szempont szerint értékelni kellett, ami szükségessé
tette az egyes nyomvonalak szempontok szerinti hatásterületeinek digitális
térképen történő meghatározását, és a hatásterületekre vonatkozó értékelési
módszerek kidolgozását.
A szempontok csoportos súlyozása
és a nyomvonal-alternatívák értékelése után a WINGDSS szoftverrel öszszesítettük
az eredményeket, melynek eredményeképpen megkaptuk
a nyomvonal-alternatívák
rangsorát. Ez alapján döntött a hatóság a legjobb változat mellett, ami
költségesebb mint az eredeti, de például a nyomvonal elkerüli a karsztvizet
tartalmazó kőzetet.
IPM:
Bár az elején egy házvásárlás példáján keresztül mutatta be a modellépítést,
de gondolom, nem egyének, inkább magán- vagy állami cégek problémáival
találkozik. Ennek ellenére elképzelhetőnek tartja, hogy a döntéselmélet
fokozatosan beépüljön a mindennapjainkba?
R.T.: Igen, biztos
vagyok abban, hogy idővel elterjed, mert óriási lehetőség van benne. És
azért is, mert egyre több döntésről derül ki, hogy rossz, és ezt egy idő
után a társadalom nem fogja elviselni. Úgy gondolom, ha túl bonyolult egy
probléma, akkor érdemes a döntéselméletet alkalmazni, akár egy személy,
akár egy cég kéri. Tapasztalatom szerint itthon még nem terjedt el eléggé
ez a tudomány. Többnyire akkor keresik fel a döntési problémákkal foglalkozó
intézményeket, ha sürget az idő, vagy túl nehéz a döntés, vagy túl nagy
a döntés kockázata. De sokan vissza is lépnek, megriadnak a szakértők igénybevételétől,
amikor megtudják, hogy a döntés-előkésztők minden lényeges információt
eltárolnak, s így később minden visszakereshető. A szakértők adatai, a
szempontok, és az is, hogy ki mit mondott. A döntéselmélet egyik előnye
épp az, hogy átláthatóvá, nyomon követhetővé teszi a bonyolult folyamatokat,
következésképpen jobban ellenőrizhetővé is. Ráadásul költségkímélő, mivel
sokkal gazdaságosabb számítógépen modellezni, mint a valóságban kipróbálni
a lehetőségeket.
IPM:
Nem gondolja, hogy a végeredmény túl sok szemponttól függ, és ezért olykor
megkérdőjelezhető?
R.T.: Valóban, a
kapott megoldás nagyban függ a döntéshozók által kiválasztott szakértőktől,
az abban a pillanatban rendelkezésre álló információktól és a súlyoktól.
És a választott módszertantól is. További kihívást jelent, hogy modelljeinkbe
még nem építettük be a kockázatot, valamint
a döntés pszichológiájával
is többet kellene foglalkozni. Mégis, a hiányosságok ellenére, a tapasztalatok
azt mutatják, hogy a döntéselmélet-bázisú megoldások megalapozottabbak.
De nem ez a legnagyobb előny, hanem az, hogy a rendelkezésre álló információkat
számba veszik, rendszerezik, és az adott cél ismeretében új információk
állnak rendelkezésre. Gondoljon a környezeti katasztrófákra! Ha tudjuk,
hogy be fog következni egy gátszakadás, vagy árvíz fenyeget, előre fel
lehet rá készülni. Digitális térképen modellezni lehet, hogy ha a víz egy
métert emelkedik, akkor mely területeket önt el, és melyek kerülnek veszélybe,
ha tovább emelkedik. Márpedig ez lehetővé teszi a felkészülést a károk
enyhítésére! A döntési módszertan jelentősége abban áll, hogy számítógépes
kísérletekkel modellezni lehet olyan eseményeket, amelyek közvetlenül nem
vizsgálhatóak. És ez az óriási előnye!
IPM:
Végzettsége alapján lehetne matematikus. De választhatta volna hivatásul
a közgazdaságtant vagy az informatikát, mégis a döntéselmélettel foglakozik.
Mit talál ebben a tudományban, ami a többiben nincs meg?
R.T.: A mindennapi
kihívást. Azt, hogy ez a terep még nincs bejárva, olyan tér, ahol naponta
újabb és újabb megoldandó problémával találkozom mind a kutatás területén,
mind a Budapesti CORVINUS Egyetemen az oktatás során. Ez gyakorlati és
dinamikusan fejlődő tudomány, aminek jelenleg még hiányzik a precíz elméleti
háttere.
IPM:
Ha tehetném, én is biztos tesztelném a saját életemben a rendszer megbízhatóságát.
Ön próbálta már egy személyes problémáját valamelyik modellel megoldani?
R.T.: Nem, szoftverbe
nem írom be az adatokat, és modellt sem építek fel. De nem is szükséges,
mert én eleve így gondolkozom, módszeresen. Éppen ezért, nagyon ritkán
hozok ad hoc döntést.
Szakmai
életrajz:
Rapcsák Tamás (58). Okleveles
matematikus, az MTA doktora (1998) operációkutatás és döntési rendszerek
témában,
1999 júliusa óta a Budapesti
Közgazdaságtudományi Egyetem (2004-től Budapesti CORVINUS Egyetem) MTA
SZTAKI-ba kihelyezett Gazdasági Döntések Tanszék tanszékvezető egyetemi
tanára.
1999-2002 között Széchenyi
porfesszori ösztöndíjas, 2003-ban Bolyai Farkas Díjat és BKÁE Aranyérmet
kap.
Kutatási területe: Nemlineáris
optimalizálás és egyensúlyi rendszerek, döntési és környezeti modellezés.
Elérhetőség:
Dr. Rapcsák Tamás
MTA SZTAKI, Operációkutatás
és Döntési Rendszerek Osztály
e-mail: rapcsak@sztaki.hu |